در پی این اتفاق تلخ، مصائب و مشکلات بزرگی برای هموطنان ساکن در این مناطق بوجود آمد. اما کمک های بی دریغ مردم تا حدودی توانست از آلام مردم زلزله زده کاهش دهد. البته همزمان مسئولان دولتی نیز روانه روستاها و شهرهای زلزله زده شدند و تصاویر و فیلم ها ثبت شد و وعده های مختلف به مردم داده شد. این در حالی است که با گذشت نزدیک به یک ماه از زلزله 7/3 هنوز مردم زیر چادر زندگی می‌کنند و از کمبود کانکس و آب آشامیدنی رنج می‌برند.

 در روزهای اخیر هم بر مشکلات و گرفتاری های مردم افزوده شده و از هفته قبل وضعیت آب و هوایی در مناطق زلزله زده بسیار سرد شده و شهرها و روستاها با بارندگی شدید، یخبندان و آبگرفتگی روبه رو شده اند. این در حالی است که از چند روز بعد از زلزله در مورد وقوع چنین اتفاقاتی هشدارهای لازم داده شده بود تا برای استقرار زلزله زدگان در جاهای امن تدبیری اندیشیده شود.

اما این هشدارها جدی گرفته نشده و زلزله زدگان مصیبت دیده که هنوز داغشان فروکش نکرده گرفتار بلایی دیگر شده اند و حالا به خاطر عدم چاره اندیشی درست دست اندرکاران در برف، یخ و گل و لای دست و پا می زنند. علاوه بر این در روزهای اخیر برخی چادرها بدلیل استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب دچار آتش سوزی شدند و حتی یکی از زلزله زدگان به دلیل خفگی و استنشاق مونوکسید از دنیا رفت.

مردم سرپل‌ذهاب هنوز زیر چادر زندگی می‌کنند

همان طور که گفته شد شرایط در حالی برای مردم آسیب دیده روز به روز بدتر و بغرنج تر می شود که هنوز عده زیادی در چادرها زندگی می کنند. در این باره اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب عنوان کرد: اکنون تقریبا تمام جمعیت سرپل ذهاب زیر چادر زندگی می‌کنند و ارائه خدمات به آنها دشوار است. وی گفت: اگرچه حدود 20 درصد خانه‌ها در شرایط کنونی قابل سکونت است، اما مردم به دلیل ترس و وحشت از زلزله بزرگ و پس لرزه‌هایی که هنوز ادامه دارد، به خانه‌هایشان برنگشته‌اند.

فرماندار سرپل ذهاب مهمترین مشکل کنونی مردم را کند بودن روند اسکان موقت دانست و یادآوری کرد: از سرعت توزیع کانکس‌ها بسیار گله داریم، زیرا مردم در شرایط بسیار سختی در سرما زندگی می‌کنند. فرماندار سرپل ذهاب از کیفیت برخی از کانکس‌هایی که به منطقه می‌آید نیز گلایه کرد و ادامه داد: متاسفانه کیفیت فدای سرعت کار می‌شود و کانکس‌هایی به مناطق زلزله زده می‌آید که کیفیت چندانی ندارد و خوب چفت و بست نشده است.

اکبر سنجابی همچنین گفت: روند توزیع و تولید کانکس در شهر و روستا مطلوب نیست و اعتراضات زیادی در این رابطه داریم. مخصوصا در شهر سرپل ذهاب که اگر با این سرعت پیش برود تا پایان زمستان هم موفق به انجام کار نخواهیم شد.

 چادرهای زلزله زدگان را باد برده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در واکنش به تهیه طرحی برای کاهش میزان از یارانه‌های نقدی جهت تخصیص مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت که مردم کرمانشاه گدا نیستند که بخواهند از یارانه مردم کم کرده و آنها را به زلزله زدگان بدهند، این توهین به مردم کرمانشاه است.

دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با استناد به اصل 20 قانون اساسی در اخطاری در جلسه علنی مجلس با اشاره به بروز برف و باران در مناطق زلزله زده، گفت: دو شب گذشته 37 چادر مردم را باد به دلیل برف و باران برد و رییس بنیاد مسکن 48 ساعت است که موبایل جواب نمی‌دهد پس در چنین شرایطی این چه کاری است که آقایان با این طرح می‌خواهند انجام دهند؟ ما گدا نیستیم و فقط حق قانونی خودمان را می‌خواهیم.

فلاحت‌پیشه با استناد به اصل 20 قانون اساسی در اخطاری گفت: بر اساس این اصل، حمایت قانونی از همه مردم از وظایف دولت است. در زلزله کرمانشاه ملت سنگ تمام گذاشتند اما برخی از دولتی‌ها و مسئولان تنها قول داده و عمل نکردند.

بی‌تفاوتی دولت به ایمنی و راه اندازی مدارس زلزله‌زده/ تجمع والدین

راه‌اندازی مدارس نیز از مشکلات دیگر مناطق زلزله زده است و چند روزی می شود که والدین دانش آموزان سرپل ذهابی نسبت به این موضوع اعتراض می کنند و مردم با مراجعه به مدارس مناطق زلزله زده نسبت به بی تفاوتی و کم کاری وزارت آموزش و پرورش در راه اندازی و ایمنی مدارس و استقرار کانکس های آموزشی در مدارس به شدت گلایه دارند.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش تنها با یک بار حضور در مناطق زلزله زده از راه اندازی مدارس خبر داده بود.

فلاحت پیشه در این باره می‌گوید:«از جمله مشکلات اساسی دیگر این است که در شهرستان دالاهو و ثلاث باباجانی کانکس مدرسه مشکل اساسی است. برخی از مسئولین شعار می‌دهند که مدارس باید از شنبه راه اندازی شود، بنده به عنوان نماینده مردم، به هیچ وجه رضایت ندارم که دانش‌آموزان زیر سقف‌های ناامن بروند. آن‌ها نیازمند کانکس‌های آموزشی هستند و تا آن‌ها تحویل داده نشود، نباید مدارس راه‌اندازی شود.»

وعده‌های مسئولان به مردم زلزله‌زده رو به فراموشی است

دیروز شهاب نادری، نماینده مردم پاوه نیز خواستار عمل به تعهدات دستگاه‌های اجرایی در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه شد. نادری گفت: شواهد نشان می‌دهد وعده‌های مسئولانی که از مناطق زلزله زده غرب کشور بازدید کردند رو به فراموشی است. این وعده‌ها در مردم انتظار به وجود آورده است. مردم زلزله زده دچار سرمازدگی و یخ‌زدگی شده و تعدادی نیز جان‌باخته‌اند، کانکس‌های شما به جای یک ماه دیگر هم اکنون باید به مردم تحویل داده شود.